Je campagne bereikt een miljoen personen. Misschien haal je zelfs wel honderden conversies of leads binnen. Maar, betekent dat daarom dat je campagne het goed doet?
Hoewel resultaat een belangrijke factor is, zijn er een aantal KPI’s die je niet uit het oog kan verliezen. Ook al bereik je 500.000 mensen, als je dat doet aan een CPM van €20, doet je campagne het minder goed dan je denkt.
KPI’s laten zien wat werkt en waar optimalisatie nodig is. Ze helpen je niet alleen om resultaten te meten, maar ook om toekomstige campagnes slimmer in te zetten.
Maar succes hangt niet alleen af van cijfers. Het begint bij de juiste strategie, het juiste campagnetype én het juiste platform. Want elk type campagne heeft een ander doel, en elk kanaal heeft z’n eigen sterktes. Door die slim te combineren, bereik je precies de juiste mensen, op het juiste moment, met de juiste boodschap.
Welk kanaal zet ik het beste in?
- Facebook & Instagram (Meta): veelzijdig, inzetbaar in alle funnelfases. Je kan hier zowel consumenten als bedrijven targetten.
- LinkedIn Ads: ideaal voor het targeten van bedrijven en specifieke functies.
- Google & Pinterest: perfect om in te spelen op intentie; mensen zoeken al naar jouw product, dus advertenties storen minder en converteren beter.
- TikTok & Snapchat: topkanalen om jong publiek te bereiken.
Welk campagnetype kies ik?
Het juiste campagnetype kiezen is enorm belangrijk. Afhankelijk van je doelstelling gaat het algoritme bepalen hoe ze jouw budget inzet, aan wie ze de advertentie toont en welk gedrag het probeert te simuleren. Stel dat je meer verkeer naar je website wil, maar je kiest voor een awarenesscampagne. Dan toont het platform je advertentie vooral aan mensen die interesse hebben, maar niet noodzakelijk zullen doorklikken naar je site.
Daarnaast kan een verkeerde keuze van campagnetype je duur komen te staan. Doordat het algoritme niet optimaliseert naar je doelstelling, betaal je voor een actie die je eigenlijk niet voor ogen hebt.
Vertrekken vanuit je doelstelling is de boodschap
Bij welke campagne je doelstelling past, sommen we voor je op:
- Naamsbekendheid: ga voor een awarenesscampagne of Demand Gen.
- Meer websiteverkeer: een trafficcampagne is je beste vriend.
- Appinstallaties: zet een appcampagne in.
- Engagement: likes, volgers en comments? Een engagementcampagne doet het werk, inclusief promotie van je Facebook-event.
- Conversies: laat ze binnenstromen met een conversiecampagne, of via Google Search, Pmax of Shopping.
- Leads: kies een leadcampagne.
Bij welke campagne je doelstelling past, sommen we voor je op:
- Naamsbekendheid: ga voor een awareness-campagne of Demand Gen.
- Meer websiteverkeer: een
trafficcampagne is je beste vriend. - Appinstallaties: zet een appcampagne in.
- Engagement: likes, volgers en comments? Een engagement-campagne doet het werk, inclusief promotie van je Facebook-event.
- Conversies: laat ze binnenstromen met een conversie-campagne, of via Google Search, Pmax of Shopping.
- Leads: kies een leadcampagne.
En hoe zit het nu met die KPI’s?
Awareness, traffic, conversie of leads: elk campagnetype vraagt om zijn eigen aanpak én KPI’s. En ook het platform dat je kiest, speelt daarin een grote rol. Want wat op Meta werkt, doet op LinkedIn of Google niet altijd hetzelfde. Voor elke KPI is er ook een andere benchmark per platform.
Bekijk hieronder het overzicht van de juiste KPI’s per platform:
Klaar om jouw campagnes een extra boost te geven?
Wil jij ook aan de slag gaan met sterke campagnes, maar geen idee waar te beginnen? Vul het formulier in en wij zorgen voor de vliegende start.









